Sökmotoroptimering – Det mest misstolkade begreppet inom marknadsföring
Vi lever i en modern och teknologisk värld, och vi vet att internet är här för att stanna. Hur går du och ditt företag tillväga när du söker efter leverantörer, produkter, samarbetspartner osv? Kanske är det så att du ställer ut på en mässa en gång om året? Annonserar i tidningen två gånger per år? Men, innerst inne vet vi alla att internet är den största säljkanalen till att hitta kunder samt skapa nya företagskontakter. Men också där den största konkurrensen finns inom att ligga på toppen av sökresultaten.
Sökmotoroptimering är något som kräver regelbundet arbete för att lyckas. Vi ska ge några enkla tips som hjälper ditt bolag att stiga i sökmotorerna.
- Optimera varje sida enskilt med metabeskrivningar och nyckelord. Se till att webbadressen är användarvänlig och även att den slutar med ett nyckelord. Exempelvis www.dittforetag.se/hemsidor
- Installera en blogg, använd dig av strategiska titlar som innehåller viktiga sökord som du vill bli hittad på. Optimera även dessa blogginlägg med metabeskrivningar, nyckelord och användarvänliga webbadresser.
- Bra innehåll på dina sidor med optimerade bilder. Glöm inte ge dina bilder en titel och en beskrivning.
- Använd dig av Googles verktyg för webbansvariga. Skicka din exporterade webbplatskarta till Google för indexering av din hemsida.
Sökmotoroptimering är ett brett område som ständigt uppdaterar sina regler. Det kräver en välplanerad framtagen strategi från början när man ska bygga hemsidan för att lyckas på Google.
Vill man, så kan man använda sig av annonser i sökmotorernas sökresultat. Det vill säga att man betalar några kronor varje gång någon trycker sig in i din webbplats. Genom detta sätt, kan du bestämma din dagliga budget som du vill spendera, och oftast hamnar din hemsida på toppen som annons i sökmotorerna. Ett bra alternativ för webbshoppar då det kan leda till att besökaren lägger ett köp på dina produkter.
Hör med oss, så berättar vi mer.